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HANSA 08-2022

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ADVERTORIALPURETEQSERVICE AGREEMENTS WITHOUT PREPAYMENT FOR EGC SYSTEMS OF ANY BRANDSUPERIOR ENERGY PERFORMANCEPureteQ designs, delivers and commissions built-to-fit maritimescrubber systems for ships of any size and for shipowners whowant to save money on fuel by continuing use of heavy fuel oil. AllPureteQ scrubbers comes with a intuitive control systems includingfull real time remote accessibility. This feature allows for detailedtrouble shooting assistance to crews without physical attendance.The technology allows us to regulate waterflow to thescrubber from 10 % to 100 % of the design capacity. The result issuperior energy performance and saving of fuel.SERVICE AGREEMENTS FOR SCRUBBERSYSTEMS OF ANY BRANDToday PureteQ is the world largest service provider for all brandsof scrubbers. PureteQ has offices in Europe, and in Asia and fromthere, our trained marine engineers are dispatched from nearestlocation.PureteQ offer service agreements without bindings and withoutprepayment. You only pay for the services that you need andthis at a fair price. As an integral part of this agreement, we offer a24/7 service Desk manned by professional marine engineers, whohave undergone a comprehensive training in all components of ascrubber systems to include sensors. We conduct numerous trainingsessions for onshore personnel as well as for crews and officers.We have established a modular training program to fit theindividual shipowners need.Our clients are free of charge offered our cloud-based softwarefor environmental performance reporting and optimization ofscrubbers across fleets. It features the measuring of MARPOLcompliance, operational performance, and environmental performancereporting, such as CO 2 and Sulphur. This software willallow for across ship / fleet learnings to crews, hence reduceOPEX and we see crews competing on operation of the scrubbers.COMBINED CARBON CAPTURE ANDPRODUCTION OF HYDROGENIn 2018, ESTECH – part of the PureteQ Group – began a researchprogram into Carbon Capture Technology, and we have been grantedpatents on our technology in US as well as in Europe. The technologtcombines Carbon Capture from exhaust gas with Powerto-X.The solution is a unique combination of Carbon Capture andparallel production of hydrogen.Tests carried out at our pilot plant at a Danish wastewater treatmentplant indicates that approximately 80 % of the green energyutilized for Carbon Capture is stored in hydrogen. The CO 2 aswell as the Hydrogen are building blocks for fuels and other products.The technology will most properly become the most energy-efficientCCS technology on the market for small and medium-sizedindustries and even for some of the bigger companies.The Group has been able to accelerate the product developmentprocess and are now scaling the technology by more than 100 times.When this work is well underway, we intend to build thefirst commercial plant in Q1 2024. In 2023 we will investigate feasibilityof on-board CCS.HANSA – International Maritime Journal 08 | 202263

SCHIFFSTECHNIK | SHIP TECHNOLOGY© WroblewskiWeniger CO 2 , mehr Digitalisierung28.892 Besucher und damit 5.365 mehr als noch 2018 kamen anlässlich der Posidonia nachAthen, wo sich vom 6. bis 10. Juni 1.964 Aussteller präsentierten. Im Fokus der Messe unddes Begleitprogramms standen die Trendthemen Dekarbonisierung und Digitalisierung»ABS arbeitet derzeit an einemZugang zum Digitalen Zwilling«Patrick RyanEgal in welchem Segment der maritimenWirtschaft ein auf der Posidoniaausstellendes Unternehmen tätig war –fast alle beschäftigten sich vor allem mitzwei Themen: der Dekarbonisierung undDigitalisierung. »Alles dreht sich momentanum Dekarbonisierung«, bestätigt PatrickRyan, Senior Vice President, Engineeringand Technology bei der KlassifikationsgesellschaftABS – nach Tonnage undNeubauaufträgen die Nummer 1 unter denKlassen in Griechenland. Getrieben werdedies durch Maßnahmen und Regularienwie zum Beispiel den Carbon Intensity Indicator.Im Bereich der Digitalisierung arbeitetABS derzeit unter anderem an einemZugang zum sogenannten »DigitalenZwilling«, der Kunden nächstes Jahr zurVerfügung stehen und Auskunft über Besichtigungen,Ergebnisse und Empfehlungengeben soll. Ein weiteres Thema, mitdem sich ABS in diesem Bereich befasst,ist laut Ryan die Instandhaltung. Hier geheder Trend »weg von kalendarischer hin zurEchtzeit-Instandhaltung.Effiziente HafenanläufeDie Reduzierung von CO 2 stand auch imFokus des Messeauftritts von WilhelmsenPort Services (WPS). Mit HIVE bietetWPS beispielsweise eine Plattform, die esallen beteiligten Akteuren erleichternsoll, sich effizienter über Hafenanläufeaustauschen – dies resultiert in einer Zeitund Emissionsersparnis.Im Rahmen einer Kooperation mitECOsubsea setzt Wilhelmsen zudemDrohnen zur Inspektion von Schiffsrümpfenein. Das soll die Kosten der Bewuchsüberwachungum mehr als 70 %senken und ebenfalls den Zeitaufwandreduzieren. Nicht zu letzt sollen diese Artvon Schiffsrumpfinspektionen und diedamit einhergehenden glatteren Schiffsrümpfefür weniger Widerstand und damitweniger Emissionen sorgen.Weniger Widerstand, weniger CO 2Um Energieeffizienz drehte sich auch allesam Stand des BeschichtungsherstellersPPG. Anlässlich der Posidonia gab das Unternehmenbekannt, dass die EnterprisesShipping & Trading (EST) die biozidfreieSilikon-Fouling-Release-BeschichtungPPG Sigmaglide 1290 gewählt hat, um dieEnergieeffizienz zu verbessern und denKohlenstoffausstoß seiner Flotte zu reduzieren.Das Unternehmen entschied sichfür die Beschichtung, weil sie den Reibungswiderstandder Schiffsrumpfoberflächenverringert, was den Energiebedarfund die damit verbundenen Emissionensenkt. Von PPG durchgeführte Tests ergabenlaut dem Unternehmen, dass die Beschichtungim Vergleich zu herkömmlichenAntifouling-Beschichtungen eine20-prozentige Verringerung des Energieverbrauchsund eine bis zu 35-prozentigeVerringerung von CO 2 bewirkt.Flotten optimierenDie Dekarbonisierung zu beschleunigen,hat sich Wärtsilä Voyage auf die Fahnegeschrieben, berichtet Sean Fernback,64 HANSA – International Maritime Journal 08 | 2022

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