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HANSA 01-2017

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Häfen | Ports GDWS

Häfen | Ports GDWS Pella Sietas baut neuen Saugbagger für Tideelbe Die Fachstelle Maschinenwesen Nord der Generaldirektion Wasserstraßen- und Schifffahrt (GDWS) hat bei Pella-Sietas den Bau eines neuen Laderaumsaugbaggers beauftragt. Haupteinsatzgebiet wird die Tideelbe sein. Eine Wirtschaftlichkeitsprüfung habe zu dem Ergebnis geführt, künftig neben den laufenden Baggeraufträgen mit externen Firmen einen neuen verwaltungseigenen Laderaumsaugbagger vorzuhalten, um flexibel mit variierenden Baggermengen umgehen zu können. Der neue Bagger wird zusätzlich zum WSV- Saugbagger »Nordsee« eingesetzt. Mit einer Länge von 132 m und einem Ladevolumen von 7.500 m3 soll der Neubau mehr als 1.000 t Ladevolumen mehr als die »Nordsee« haben. Er werde mit WSV-eigenem Personal im 24/7-Betrieb eingesetzt werden, heißt es. Die Auftragssumme liegt bei rund 95 Mio. €. M News IADC Suezkanal rettet den Umsatz Laut der International Association of Dredging Companies (IADC) hat die Baggerindustrie 2015 weltweit ihren Umsatz von 6,415 Mrd. € auf 7,115 Mrd € gesteigert. Großen Anteil hatte die Erweiterung des Suezkanals (1,1 Mrd. €). So konnten trotz des geringen Wachstums der Weltwirtschaft, das direkt Einfluss auf Schifffahrt und damit auf die Baggerbranche hat, gute Zahlen vorgelegt werden. Insgesamt steigerte sich der Umsatz um 11%. Ohne das Kanalprojekt der Umsatz mit 6 Mrd. € sogar 6% unter dem Vorjahreswert gelegen. Mit dem Ölpreisverfall wurden auch viele Projekte im für die Baggerfirmen wichtigen Bereich Öl & Gas auf Eis gelegt. Der Offshore-Windenergiemarkt hingegen entwickelte sich positiv. Allein in der Europäischen Union wurden 55 Mrd. $ in Erneuerbare investiert. Davon profitierten auch die IADC-Mitglieder. M ROTTERDAM Neues Baggerschiff mit LNG-Antrieb Das gasbetriebene Baggeschiff »Ecodelta«, das von Barkmeijer in Friesland, Niederlande, gebaut wird, soll im Rotterdamer Hafen eingesetzt werden. Bagger- & Aannemingsmaatschappij Van der Kamp wird den Neubau 2018 in Betrieb nehmen. Die Firma baggert auf Vertragsbasis im Rotterdamer Hafen und sorgt bis 2023 für den Tiefenbehalt der Hafenbecken. In diesem Zusammenhang geht es jährlich um gut 5 Mio.m3 Baggerschlamm. Die Arbeiten werden unter anderem von den Schiffen »Hein« und »Rijndelta« ausgeführt, die 36 und 30 Jahre alt sind. Die »Rijndelta« ist dabei für den größten Teil des Instandhaltungsvertrags verantwortlich, wobei die »Hein« aushilft, wenn wegen zusätzlicher Schlammablagerungen größer angelegte Arbeiten durchgeführt werden müssen. Die »Ecodelta« soll die »Rijndelta« zu gegebener Zeit ersetzen. M Control your dredging fleet with remote monitoring Fleet management for all types of dredgers and dredging equipment The HMT system for remote monitoring and control The German standard for dredge monitoring The German method for controlling dredging projects All German Federal Waterways Authorities use the HMT System to control maintenance and land reclamation dredging HMT Hahlbrock Marine Technologie www.dredging.de hmt@dredging.de 70 HANSA International Maritime Journal – 154. Jahrgang – 2017 – Nr. 1

Häfen | Ports Van Oord will share their knowledge of land reclamation with Jakarta New projects in Asia, Africa and America Dutch dredging and offshore group Van Oord looks back at weeks of several contract signings bringing business around the world more consultative project was initiated and fixed for works in Indonesia. A Van Oord joined as a new partner an exchange programme called »Dutch Training & Exposure Programm Rotterdam – DKI Jakarta«, which is run by the Indonesian capital Jakarta, the Municipality of Rotterdam, Nuffc-Neso Indonesia, the Rotterdam University of Applied Sciences, the Dutch Embassy in Jakarta and the Delfland Water Authority. The two maritime hubs intend to exchange knowledge about urban water management and the effects of climate change. The new partnership agreement was signed during Prime Minister Rutte’s recent mission to Indonesia. »Just as is the case in our own low-lying country, protecting the coast in the region of Jakarta has been a point of major concern. Rotterdam and Jakarta are both delta cities and there is much they can learn from one another«, Van Oord said in a statement. The company’s part will be to share knowledge in the fields of land reclamation and dredging. Another contract leads to offshore works in Egypt. Van Oord has been awarded two contracts by international contractor Subsea 7. The assignments include the construction of a landfall and the execution of subsea rock installation works. According to the dredging company, the projects are part of the West Nile Delta project, which comprises the development of a series of gas fields, located 65 km off the northern coast of Egypt. Final client is oil and gas company BP. Preparations on site have already started. The landfall scope of work consists of the installation of a cofferdam, trenching and pipe pull activities and will be executed in 2017. The landfall location is at the Burrulus terminal near Idku, 50 km from Alexandria. Van Oord will deploy a trailing suction hopper dredger, backhoe dredger and 600 t winch. Flexible fallpipe vessel »Stornes« will be deployed for rock installation to prevent upheaval buckling. A few days earlier Porto Central, a Brazilian joint venture between the Port of Rotterdam and TPK Logística, awarded Van Oord a contract for the development and construction of Porto Central – a greenfield multipurpose port in Espírito Santo, Brazil. An integrated team was established, which works on a fast-track process from conceptual design to construction and operation of the port. »This development approach enables an early identification of risks and opportunities and leads to optimized designs and work methods, gives flexibility to make adjustments according to the port’s clients’ needs and ensures an early start of port operations«, Porto Central said. In a first phase, the partner put a focus on potential clients of the port and their needs. Also, the conditions and requirements of the necessary permits and approvals will be fully incorporated in the designs and plans. The second phase deals with optimizing construction methods and schedules to enable the port operators to start as soon as possible. The third phase will be the actual construction of the port. According to the announcement, the port will be a deep-water port with up to 25 m draft, capable of receiving the largest bulk carriers in the world and Very Large Crude Oil Carriers. M The flexible fallpipe vessel »Stornes« will be deployed off the Egyptian coast Photos: van Oord HANSA International Maritime Journal – 154. Jahrgang – 2017 – Nr. 1 71

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